
The History and Impact of Opinion Polls in Kenya

Charles Hornsby

INTRODUCTION

This article describes the history and analyses the impact of opinion polling on electoral, political and social issues in Kenya in the last forty years. Opinion polling has gone through at least four distinct phases during this period, beginning with the early post-independence period, when British electoral norms were still dominant; through the single party era; to the first polls of 1992; and now to the more open period since 1997.

An opinion poll is a series of questions asked of a statistical sample of a specified community in order to represent or predict the opinion of that community as a whole. Election opinion polling, more narrowly, refers to opinion polls which assess the relative standing of different political parties or individuals order to predict who will win an election. The requirements on the later type of poll are tighter, as there is an objective outcome against which they can be assessed, and as a result much of the literature focuses specifically on how to convert sampled data to accurate predictive election results. In this paper, we shall refer to both.

There is no long-running or accepted tradition of election opinion polling, or indeed opinion polling on any other subject in Kenya. As a rule the governing elites have had little interest in such externally-determined statements about their ability to deliver what the voters want. Their control of the media has also been such that until the 1990s newspaper editors would not attempt to nor would the government accept “unbiased” analyses of voters wishes or the government’s performance on political issues.

As a result, most books on Kenyan politics and even on Kenyan elections simply do not mention opinion polls. They were never carried out under the single party state, either because they were logistically impossible, technically difficult (prior to PCs and PC statistical packages), considered pointless (rightly or wrongly) in a one-party state or inhibited or prevented by the government. There is therefore very little published history on this issue until the 1990s, when the introduction of multi-party democracy was to result in a rapid expansion of interest in and execution of opinion polls. 

WHAT ARE THE FUNCTIONS OF OPINION POLLS?

Political opinion polls can serve at least seven distinct functions:

(1)  Public knowledge and entertainment. The excitement of the ‘horse race’ is in many cases the most important driver and visible output of the polling process. The public is interested and entertained by political issues, especially those expressed in the form of ‘who’s winning’ and are willing to pay for the privilege. The concept of the public’s ‘right to know’ has not been entrenched in Kenya until very recently, and in general the public has had no right to know anything that any part of the government deemed inappropriate. There is therefore something of a ‘thrill’ in the knowledge of access to ‘sensitive’ information. Academic opinion polls, published long after the election is over, serve primarily a longer-term educational purpose and come closer to the ‘pure knowledge’ end of the spectrum

(2)  Income. Businessmen and other opinion formers need to predict the outcome of elections in order to predict government policies and attitudes, and make appropriate investment decisions. The pollsters themselves are interested in income, either directly (i.e. via contracts to carry them out) or through funding relationships with foreign donors. The media that commission most opinion polls print them above all because they are interesting, and therefore help sell newspapers.

(3)  Civic Education. By presenting the national political picture, the possibility of voting for alternative candidates is entrenched in the rural areas, where a single party may be locally dominant. Political opinion polls also ‘demystify’ the electoral and political process, and by showing the weaknesses and faults of parties, leaders and ideas, serve to open up debate and challenge by citizens to the state’s monopoly of decision-making capacity.

(4)  Strategic planning by political parties. Public and particularly private polls are used to refocus and adjust the campaign message during the campaign and to ‘test the waters’ on sensitive or important issues. Private opinion polls commissioned by political parties and carried out by pollsters specifically allied to these parties are common in societies such as the USA and UK. These are for internal use, and are never published. The two main parties spent 200-250,000 GBP on private polling in the 1992 election in Great Britain, for example, looking for more clarity or detail on how their campaign was going, and on what issues and attitudes would appeal to specific voter segments.

(5)  Campaign weapons. Published polls are used (and distorted) to provide evidence of a party or candidate’s overwhelming popularity or the risk of their defeat. Polls can influence voters behaviour even in mature democracies. The prospect of a Labour victory in the UK in 1992 for example led some Liberal Democrat voters to switch back to the Conservatives. What evidence there is in Africa suggests that the process runs the opposite way, and this is certainly the view of the political actors themselves (see below). In Kenya, there is evidence that the ‘bandwagon effect’ is important at a regional level. It may also discourage individuals from voting for ‘losers’ both individually (the secrecy of the ballot is still not universal or universally believed and voters may fear retribution of loss of reward) and collectively at community level (to vote for the loser is to risk loss of access to development funds).

(6)  Fraud control. Polls can serve as a method of detecting or preventing electoral fraud. Polls have not yet been used in Kenya for this purpose, but there is certainly the opportunity to do more in future, particularly at the constituency level.

(7)  Lobbying instruments and linkage between politicians and society. Polls on social and economic issues can serve as means to lobby policy-makes that a problem is real or severe, and seen thus by their constituents, and therefore encourage its remediation. Polls can also be used by politicians to decide which issues to pick up on their constituents’ behalf. They can thereby bring lawmakers and constituents closer together and keep politicians in touch with the popular mood.

When polls are conducted by pollsters, they may be private or public, and the primary motivations of the pollsters may be very different. 

The validity and value of opinion polls rest upon three main considerations:

1. The nature of the research techniques used and how well they are applied.

2. The honesty and objectivity of the organisation carrying out the study

3. The way in which the findings are presented and the uses to which they are put. 

Political and electoral opinion polls in Kenya have been challenged on all these three issues since their return to common use after 1992. The nature of the polls themselves, and the media and political challenges raised to them all point to the relative novelty and weak institutionalisation of polls of the polity in Kenya. Kenyans society, deeply stratified by economics, location, gender, religion and ethnicity poses special challenges to the statistical sampling of public opinion.

THE 1960S - INDEPENDENCE AND AFTER

As a British colony, the early 1960s saw attempts to apply British statistical election polling techniques to Kenya, with variable results. Bennett and Rosberg’s book on the 1961 elections reported a sample survey conducted of a specific constituency, Central Nyanza, in which 261 voters were surveyed.
 Voters were selected based on location, age, occupation and other factors. This gave a result reasonably similar in overall terms to the result, but quite different in actual percentages, as a large percentage of voters (30% plus) refused to state a preference. It made clear that location was a key variable, stressing that 

“…Argwings-Kodhek’s major support was in the central and northern part of the constituency, for he had family ties in Gem and Alego locations….Odinga completely dominated his home location of Sakwa…Since the locational boundaries coincided fairly accurately with former tribal boundaries amongst the Luo and the Baluhya, the survey clearly demonstrated the importance of parochial voting.”
 

That survey also revealed a relatively high level of awareness of the individual candidates, whilst knowledge of their party affiliation was poor. The candidates’ policies and past services were cited as the most important factor influencing their voting preferences, with education and land problems the most commonly cited issues.
 

There was also a Gallup-type poll survey conducted in January 1961 on the Central Nairobi seat which gave KANU’s Tom Mboya 67.5% of the vote against Martin Shikuku’s 25.6% and Munyua Waiyaki’s 7%.
 Mboya actually captured 90% of the vote, again showing that whilst polls could predict the winner, they could not predict the margin. 

It was not possible to determine whether any opinion polls had been conducted during the 1963 Independence General election, but it is suspected that there was at least one.

Post-independence, during the early period of multi- and the single party rule of 1964-66, this process continued. A company called Marco Surveys carried out several independently commissioned polls. The Yale-Roper Collection of Foreign Polls in the USA records four opinion polls conducted on Kenya in the period 1964-66, one by Marco Surveys in 1964, one by Market Research in 1965, and two in 1966, one by INRA and the other by USIA.
 All have vanished into history.

Tom Mboya as Secretary-General of KANU and Minister also ran a small polling unit, which prepared surveys on national issues for the government, but these were never published.

Opinion polls were immediately halted, for reasons almost certainly related to the state’s attitude to political competition, once the Kenya People’s Union (KPU) was founded in 1966 and political competition become more clearly “issues based”. Kenyatta never had any intention of opening his government to a fair competition for votes with the KPU, nor in taking any particular account of the opinion of the masses on such issues of ‘free land’. Although it used a veneer of democratic language, and a veneer of democratic elections, the Kenyatta government from 1966 until his death was a near-absolutist monarchy, and state repression and electoral fraud were extensively used in 1966-69 to ensure that the KPU was never a threat to the regime’s survival.

POLLING IN THE SINGLE PARTY STATE, 1969-91

With the banning of the KPU in 1969, Kenya became one more a de-facto one party state. As a result, the most visible form of opinion polling - the electoral horse race between parties and candidates - became otiose. There were still opportunities to seek the public’s views on political and social issues, and to inquire on the popularity of particular candidates in particular constituencies, but these were seldom taken.

In  general, the Kenyan government in the single-party era had little or no interest in the opinion of its citizens on any policy issue, bar those considered ‘social’ rather than political or economic (such as divorce law). As stated for example in Makali’s paper inside the collection “The Electoral Environment in Kenya”, Kenya’s political culture has historically been an undemocratic one, characterised by low political awareness and socialisation, intense ethnic antagonism, low political morality, routine electoral fraud, lack of accountability, physical insecurity, corruption and apathy.
 This left little place for solicitation of public opinion in any form.

What opinion-canvassing there was took place informally through the network of politicians and civil servants who provided the transmission belt from the centre to the periphery of the country, and also fed back to the leadership the views and strength of  views of local communities on key problems facing them (particularly those relating to agriculture). Indeed, general elections themselves were a form of opinion poll - a non-binding method of expressing the nation’s views on the conduct of events.

Until the combination of democratisation and the physical development of independent communications and analysis media (mobile phones, computers) in the early 1990s, the control of the media exercised by the government meant that they generally followed the agenda defined by the dominant KANU coalition. Where they did challenge it, it was with a specific objective and set of ’masters’ in mind. As stated by Karuru 
‘The control of the media by the government and the political party in power basically curtailed the effectiveness of the media to the extent that the media did not reflect the interest of society.”

The 1969 and 1974 elections therefore saw no polling of any sort, and books on politics in the 1970s and 1980s make no reference to opinion polls at all. In 1979, in the brief interregnum of openness after Moi’s accession, the Weekly Review attempted to conduct a serious constituency-by-constituency write-in poll, but its publication so angered the new government that it temporarily cancelled all advertising in the magazine.
 This may have related to the regime’s plan to rig out a few of Moi’s more troublesome opponents. An attempt to do this again 1983, when attitudes had hardened amongst KANU elites after the coup attempt and the Njonjo affair was immediately discarded. 

There were some opinion surveys conducted in Kenya in the 1970s, but they were never reported in the press, as far as can be determined. There was a survey carried out by Dick Berg-Schlosser in 1974 on political participation amongst the seven largest ethnic groups.
 There was also an opinion poll of sorts carried out in 1979 and 1983 in Nakuru Town and Kangema constituencies.
 

An interesting but little publicised survey was conducted in 1973-74 of constituents in Kenya in order to determine their attitude to the legislature in comparative terms and to determine how much constituents actually knew about the assembly and their MP.
 4128 constituents were sampled using the electoral district as the first segmentation. 14 districts were selected, based on representation of urbanisation, industrialisation, geography and ‘other cultural or ethnic characteristics’, and 150-300 adults then sampled in each district, randomly selected from the voter registration lists.

Personal honesty and hard work were seen as key characteristics of an MP, followed by the ability understand the common man and a good education. Constituents believed very clearly that explaining the views of the people of the district and getting government projects for the district were the single most important jobs of an MP.
 The survey asked questions also about what characteristics constituents felt MPs should have, and how well they matched up against these qualities. The result showed that 2/3 of those sampled believed their MPs were less than honest, and they were criticised as unable to understand common people and for failing to work hard.
 Finally, the survey revealed a lower level than elsewhere of understanding of the history and role of the assembly, but a higher level of awareness of the background and characteristics of their individual MP. 

“The evidence suggests that Kenyans know a great deal about what the individual members of their legislature do, but very little about what the legislative institution does. This cognitive discrepancy appears to be due to Kenyans’ preoccupation with the extraction of scarce government resources, a tendency characteristic of a subject culture, and their view of MPs as the principal agents of resource allocation.”
 

These comments could probably be applied with little variation 25 years later. The importance of resource allocation in an MPs role is incidentally, one reason why the ‘bandwagon effect’ may be particularly influential in Kenya.

From the late 1970s until 1992, all work on voter opinion appears to have ceased. Commercial polling work however, continued and methodologies of consumer sampling matured significantly in this period.

MULTI-PARTY DEMOCRACY AND THE 1992 ELECTION

With the introduction of multi-party democracy, there was a period of flowering for the independent media, and for the first time the concept of a true published opinion poll came into being in Kenya. However, because of the partisan nature of the media of the time, and a lack of confidence in the ability of the media to present results without distortion or skew, the polling that took place was consistently discredited by those groups who would normally support opinion polling and had most to benefit from it - the political parties. Almost all political actors believed that the various opinion polls prepared and presented during 1992 were deliberately distorted or manufactured to serve direct political ends, specifically to over-estimate the support of one candidate and therefore to build a ‘bandwagon’ - to encourage voters to back the ‘winning horse’.

Although opinion polls did therefore play a role in the election, it was a minor one compared to that of polling in a European country, where opinion polls themselves are a key item of election news. In the UK 1992 election for example, in four weeks there were 50 opinion polls on voting intentions,  almost all carried out by five big opinion polling organisations (Gallup, MORI, Harris, NOP and ICM) and funded by 14 different media organisations,  11 of which were newspapers.
 In Kenya, by contrast, in 1992 there were no professional opinion pollsters at all, and almost no newspapers willing to fund them. 

There were three types of opinion poll carried out in this formative period. The first were the write-in polls conducted mainly by the pro-opposition news magazines, particularly Society and Finance, which “..respectively predicted massive wins for their favoured candidates, Odinga and Matiba.”
 These, akin to ‘push polls’, were generally only responded to by politically active supporters of the particular candidates supported by that magazine, and were of no statistical validity at all.

The second type of poll was that conducted by a single independent body, the National Election Monitoring Unit (NEMU). NEMU produced two polls during the 1992 election. The first, published in the Daily Nation of 7 December, suggested correctly that Moi as the front-runner, and would receive 28.3% of the vote, Kibaki 27.1%, Matiba 15% and Odinga 10.8%, with a huge 16.5% undecided. A slightly higher percentage of people would have voted for KANU, the DP and FORD-Kenya as parties than for their presidential candidate, whilst Matiba was more popular that his party, a suggestion which was to prove correct. The survey was broken down by age and sex, conducted by Kenyan volunteers from a sample of 812 households, and 1000 eligible voters from 44 (originally planned to be 50) constituencies in 36 districts. The North-Eastern Province was excluded, and Nyanza and Rift Valley were incomplete.
 

The poll predicted presidential votes as follows:

	Province
	Moi
	Kibaki
	Matiba
	Odinga
	Others
	Undecided

	Central
	1.8
	43.5
	40.6
	0
	1.2
	12.9

	Coast
	48.6
	16.2
	2.7
	9.5
	1.4
	21.6

	Eastern
	29.9
	41.8
	3.7
	0.7
	0
	23.9

	Nairobi
	26.1
	23.5
	18.3
	13.9
	0
	18.3

	Nyanza
	22.3
	22.4
	1.0
	43.7
	0
	17.6

	Rift Valley
	35.3
	26.5
	9.8
	10.8
	0
	17.6

	Western
	54.8
	0.0
	12.2
	7.0
	0.0
	26.1

	Total
	28.3
	27.1
	15.0
	10.8
	0.3
	18.5


The NEMU polls were bitterly criticised by almost everyone. J.W. Onyango in Society for example dismissed them as statistically ‘null and void’. He pointed out that the polls cold not be as had been claimed statistically random, since to do that required access to the registers, which were not yet available; that the sample size was unclear; that NEMU had not stated when the interviews had been conducted; and finally that the survey had to be biased because NEMU was politically partisan, favouring the DP.
 

Some of these criticism were unjustified, as the survey had been carried out on the basis of the Rural Household Survey which had just been completed. The legitimate concerns, found here as in many other such surveys, were its ethnic unrepresentativess; its neglect of North-Eastern Province and the Somalis; its rural bias (specific to this survey) and the likelihood that the survey included number of unregistered people and therefore did not correctly refecte the political opinion of registered voters.
 Both NEMU’s first and second poll also showed that Moi and Kibaki were running near neck and neck, a result which was wholly wrong, and likely to represent systematic bias, for unclear reasons, as the final vote revealed a more than 15% gap between the two.

KANU also privately commissioned at least three polls. The best poll of the elections statistically was not officially an opinion poll at all. Constituency by constituency predictions were published by the Weekly Review of 24 December which gave Moi 33% of the presidential vote, Kibaki 24%, Matiba 21% and Odinga 20%. These figures were extraordinarily accurate, within 200,00 votes of the final figure for all candidates except Kibaki. They were accompanied by Parliamentary predictions that had KANU with 77 certain victories, plus 38 too close to call. Although the Weekly Review was emphatic that no poll had taken place, there are some indications that they were actually based on an official KANU study.
 The Executive Club for Moi (a KANU-funded lobby group) also carried out a series of three polls, including one on Christmas Eve, which revealed both the minority nature of KANU’s support and yet its good chance of victory. This poll predicted a KANU parliamentary victory by 103 seats to 33 for FORD-Asili, 23 for FORD-Kenya and 19 for the DP. This was also not far from the truth, though it underestimated the DP’s chances, part of KANU’s campaign to support Matiba in preference to Kibaki in order to split the Central Province vote. The polls presidential prediction were far less accurate, correctly estimating the results for Matiba and Odinga, but massively inflating Moi’s vote (more than doubling the final poll by consistently adding circa 2.5 million imaginary votes) and halving Kibaki’s for the same reason. 

There have also been reports of a poll commissioned by the Nation group from the School of Journalism, though this has not yet been confirmed.

The five polls identified gave the following result.

	Candidate
	1st NEMU Poll 

	ECM Poll 1 
	ECM Poll 2
	ECM Poll 3
	Weekly Review 24 December
	Actual Presidential Results 


	Moi
	28.3%
	4,257,940
	4.302,653
	4,322,399
	1,955,100 (33%)
	1,962,866 (36.3%)

	Matiba
	15.0%
	1,141,097
	1,171,966
	1,175,498
	1,242,900 (21%)
	1,404,266 (26%)

	Odinga
	10.8%
	983,478
	932,806
	917,703
	1,196,700 (20%)
	944,197 (17.5%)

	Kibaki
	27.1%
	693,982
	567,889
	559,972
	1,417,600 (24%)
	1,050,617 (19.5%)

	Undecided
	18.5%
	-
	
	-
	-
	-


Other candidates’ figures were negligible. The treatment of undecided voters was inconsistent

[image: image1.wmf]0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

NEMU Poll  

ECM Poll 1 

ECM Poll 2

ECM Poll 3

Weekly

Review 24

December

Actual

Presidential

Results  

Moi

Matiba

Odinga

Kibaki

Undecided


Expressing this numerically, we can see the way ECM appears to have added circa 2.5 million votes to Moi’s totals, and halved Kibaki’s

[image: image2.wmf]0

1,000,000

2,000,000

3,000,000

4,000,000

5,000,000

6,000,000

7,000,000

8,000,000

NEMU Poll  

ECM Poll 1 

ECM Poll 2

ECM Poll 3

Weekly

Review 24

December

Actual

Presidential

Results  

Undecided

Odinga

Kibaki

Matiba

Moi

 The 1992 polls therefore correctly predicted the winner, but little else. Most of the polls were methodologically flawed, and indeed there is evidence that some were deliberately falsified. They were funded by political actors not the media, and were not generally carried out by professional opinion polling firms. 

What can be gleaned from them in political terms about the effect of the campaign indicates that Matiba and Moi probably gained votes during the campaign, at the expense of Kibaki and to a lesser extent Odinga. 

OPINION POLLS AND SURVEYS 1993-97

The first multi-party parliament of 1993-97 and the gradual emergence of a norm of multi-party democracy was associated with a growing acceptance of the validity of the concept of independent media. Almost all of the most partisan opposition press journals went under, but the broadening of media  access, the development of the electronic media (including the Internet) and the liberalisation of the economy encouraged the growth of research organisations carrying out consumer surveys for advertising and product marketing purposes, which would later extent their interests into politics. 

There seem to have been few electoral polls carried out during 1993-97, following the KANU victory, in contrast to the dependence on ‘poll ratings’ amongst politicians in developed democracies. There were reports of polls carried out by the IED during some of the early by-elections, but none of their reports seemed to contain any.

There was one survey on political issues. This was carried out in 1994 by CLARION, funded by DANIDA on corruption in Kenya, which included amongst other techniques a survey of ordinary peoples’ attitudes to corruption, using face-to-face interviews and callback questionnaires.
 This was however based only in Nairobi, Makueni and Machakos, and therefore whilst interesting, could not claim to be a national survey or poll. 92.3% of respondents (of 579) felt that corruption was rife, and every sector of the country apart from the church and the private sector, was seen as corrupt. 92.3% of the sample considered officers in government service corrupt, 66.9% parastatal directors, 61.4% cabinet ministers and so on down. A majority of respondents (59.9) felt it was impossible to get a job without paying a bribe, and the same percentage (59.3%) was willing to do so.
 This survey, whilst not directly politically influential, certainly confirmed the fears and expectations of European donors of the pervasive nature of corruption in Kenya. Causes were seen by ordinary people as ineffective laws (42.1% 576 respondents), the political leadership (25.6%), poverty (15.7%) and sin (10.7%).
 More than 2/3rds of respondents felt that Kenyans were not equal before the law. It was also claimed in the same research that government attitudes towards the media fuelled corruption, because of the government’s tendency to repress efforts to expose corrupt practices and the regular disruption and harassment of the independent news media. Such wide concern about corruption certainly encouraged the growing strength of corruption as a political issue, but as the various scandals of the 1990s showed, few amongst the opposition were immune from the taint of corruption themselves.

TAKE-OFF: THE 1997 ELECTIONS

The 1997 elections saw more sophisticated use of polling that 1992, though they suffered again from the usual political scepticism, methodological issues and again, allegation of downright fraud. Very few ‘issues’ were raised during the opinion polls, which were mainly ‘horse races’ without inquiring too deeply into the reasons for voting patterns. This reflected the continued sectional and ethnic nature of the political appeals and voting process. Indeed, as the Finnish observation team suggested, 

“The topics coming up in the campaigns were largely personalised and ethnically determined…the parties’ economic agendas - if indeed they had ones - were invisible or were not debated in concrete terms. In addition defections from one party to another (and often back again) were quite common…” 
 

Barring deliberate fraud, the pollsters were generally accurate in predicting the winner - Moi was consistently 10 points or more clear in the polls, as he was in the final election.  Kibaki’s vote however was consistently under-estimated. 

The first opinion poll of 1997 was never published. This was conducted by the new firm Strategic PR Ltd funded by the Finnish Embassy, over the period 9-15 August.
 This poll used a massive sample size of 20,000 voters, sampled based on 1992 registration figures by province. All 63 districts were sampled, an unusually detailed analysis. Within this, 139 constituencies were then sampled, using both random and ‘purposeful’ measures. No demographic sampling was done. A structured questionnaire was then used to ascertain voting intentions, and to investigate some reasons behind voting intentions. Age, gender, education and religion responses were analysed. The respondents were 65% male, 36% female, a dramatic skew, caused primarily by women’s reluctance to express their views on the presence of their husbands. The survey also massively over-estimated likely turnout (98%oof those sampled said they were going to vote, against an acual turnout of just under 70%).

The results were as follows:

Strategic/Finnish Poll Results August, 1997

	Province
	Moi
	Kibaki
	Matiba
	Wamalwa
	Ngilu
	Odinga
	Others

	Nairobi
	21.4
	2.4
	14.7
	8.0
	19.3
	18.6
	5.5

	Central
	15
	35.6
	38.1
	1.0
	6.1
	2.7
	1.5

	Eastern
	40.3
	15.9
	8.8
	7.8
	23.3
	4.9
	4.1

	North-East
	66.8
	12.1
	6.4
	7.4
	4.0
	3.2
	0

	Coast
	62.6
	7.5
	4.0
	4.3
	12.6
	5.8
	3.7

	Rift Valley
	63.7
	9.0
	10.6
	4.4
	2.7
	6.1
	3.5

	Western
	34.5
	1.9
	2.3
	43.3
	3.1
	11.9
	3.0

	Nyanza
	23.1
	2.2
	2.1
	4.9
	5.0
	55.4
	7.3

	Total
	37.2
	11.6
	11.0
	8.1
	8.7
	15.0
	3.9


The poll massively underestimated Kibaki’s final vote, showing 11% of the vote to Matiba, almost all of which ended up with Kibaki when Matiba did not stand. Inside their demographic segmentation, Moi was much more popular amongst older and less educated voters; Raila and Ngilu amongst the young. Wamalwa and Ngilu were the ‘intellectual’ candidates, whilst Raila was most popular amongst those with secondary education but who had not gone to university. Desirable qualities for a President were also sampled, showing that voters wished to elect religious, courageous, well-educated, accountable and nationalist politicians, and felt that militancy, being female, and being of the same tribe as the candidate were not criteria they judged important. Their actual voting pattern was to prove rather different.

The Finnish poll also made Parliamentary predictions for 144 seats, and civic predictions as well, but being incomplete and conducted several months before the candidates were finally know, their utility was limited

The IED as in 1992 carried out two pre-election opinion polls during the run up to 1997. 

· The first was published as an advertisement in the Daily Nation of 5 December 1997 p.27. The survey was conducted during 29-30 November 1997 and used 42 of 210 constituencies, stratifying constituencies by province. Constituencies were distributed between rural, semi rural and urban.

It correctly showed Moi set to win, with (less accurately) 25% or more of the vote in 7 of 8 provinces. 6% of those interviewed identified Matiba as their preferred candidate, even though he was not standing, and 11% reported themselves undecided, a very high figure indicating that Matiba national constituency had not yet been captured.
 Kibaki was more popular amongst men. Moi was more popular amongst older people, and the opposition amongst the young. The importance of the rural/urban gap and of education as a political predictor was also noted. Moi was more popular amongst rural voters with little formal education, and Raila was also popular amongst those with only primary education. Kibaki and particularly Ngilu were more popular amongst the highly educated. However, Presidential candidates were still expected (correctly) to draw most of their support from their home ethnic groups.

IED Poll Results November, 1997

	Province
	Kibaki
	Matiba
	Moi
	Wamalwa
	Ngilu
	Odinga

	Nairobi
	22.2
	1.7
	27.4
	7.3
	18.8
	1.7

	Central
	62.9
	3.3
	9.0
	1.5
	3.3
	0.3

	Eastern
	10.6
	0.4
	33.4
	0.6
	45.9
	1.5

	North-East
	11.6
	12.8
	40.0
	0
	3.5
	0

	Coast
	2.2
	0
	71.6
	3.5
	8.0
	4.5

	Rift Valley
	6.3
	1.4
	69.6
	5.4
	5.8
	2.4

	Western
	0
	0
	36.7
	47.9
	0.5
	0.7

	Nyanza
	7.1
	0
	27.6
	1.2
	4.5
	55.1

	Total
	13.7
	6
	40.8
	9.2
	12.2
	11.1


Others (including Martin Shikuku) were negligible. Bolding indicators 25% was achieved in the province.

This poll as usual received critical response from political circles. Whilst it was quietly commended by some, it led to a bitter reaction from Raila Odinga, who accused the IED of being used  by KANU 

“Even if Moi gets 10 per cent in Nairobi, he must have rigged the elections ! Who is behind IED ? Kenyans must be told ! It is lying to Kenyans and laying the foundation for Kanu’s rigging strategy.” 

Polls consistently revealed that some politicians were either self-deluding, or knowing their position was weak, desperately ‘covering’ to ensure that their vote didn’t haemorrhage further to other opposition candidates. 

· The second poll was carried out on 20 December 1997 and again published as an advertisement in 25 December’s Nation. The IED again polled 42 constituencies. Again, the 42 constituencies were then  randomly samples, selecting 1500 households nationally, 36 per constituency. 

The results of this were similar to that of the first poll - Moi’s lead fell to 40.2% from 40.8%, and he was predicted to take 25% of the vote only in the five provinces he actually did manage to do. Kibaki’s support rose massively from 13.7% to 20.8% - the pro-Matiba floating vote moved to Kibaki, as the floating voters also fell from 11% to 2.7%. The opposition remained more popular amongst the young, educated and urban voters. Moi amongst older, rural voters.

IED Poll Results, December 1997

	Province
	Kibaki
	Matiba
	Moi
	Wamalwa
	Ngilu
	Odinga
	Others
	Undecided

	Nairobi
	32.1
	0
	20.2
	11.5
	17.9
	11.9
	0
	6.3

	Central
	74.9
	0
	12.3
	0.3
	7.9
	0.8
	2.5
	1.4

	Eastern
	11.3
	0
	30.1
	0.5
	53.7
	0
	0.2
	4.2

	North-East
	4.3
	0
	84.8
	4.3
	6.5
	0
	0
	0

	Coast
	5.7
	0.4
	71.8
	0.9
	12.8
	6.6
	0.4
	1.3

	Rift Valley
	15.1
	0
	71.9
	4.4
	1.1
	2.7
	2.5
	2.4

	Western
	0
	0
	40.9
	53.8
	0
	0
	2.1
	3.1

	Nyanza
	9.4
	0
	24.8
	1.4
	2.1
	60.0
	0.4
	1.8

	Rural
	21.6
	0
	43.6
	9.1
	9.5
	12.4
	1.4
	2.5

	Urban
	18.5
	0.2
	30.2
	6.4
	23.4
	17.0
	1.1
	3.3

	Total
	20.8
	0.0
	40.2
	8.4
	13.0
	13.5
	1.3
	2.7


As can be seen from the final results, the IED poll was extremely accurate for Moi and Wamalwa. Where it was incorrect was its over-estimating of Ngilu’s and Odinga’s performance and under-estimating of Kibaki’s. In fact, this may accurately represent the swing in the last week of the campaign, when a number of pro-Ngilu voters started to drift back to the DP, and Kibaki completes his capture of the undecided Kikuyu vote.
 Certainly, it does not support any allegations of systematic-pro DP bias. 

· In the Standard of December 28, an organisation calling itself the Public Universities Research Team (PURT), never previously heard of,  predicted a massive Moi win with 49.24%, Kibaki with 16.17%, Wamalwa 12.65%, Raila 10.5% and Ngilu 9.28%. This was produced in a paid advertisement on Sunday, the day before the elections. The advertisement claimed it conducted polls in all 210 constituencies between 12 and 23 December, with 200 respondents randomly sampled in each constituency. 
 This would imply more than  40,000 voters were sampled, the largest poll in the history of Kenya. It was almost certainly untrue. The report did not fully explain the sampling method, nor listed any undecided votes. It was not possible to find university lecturers who would admit to being members of this team.

PURT Results, 12-23 December 1997 

	Province
	KANU
	DP
	NDP
	SDP
	FORD-K
	FORD-A

	Nairobi
	24.16
	28.80
	10.92
	15.64
	8.92
	1.11

	Central
	19.08
	66.43
	0.6
	8.63
	0.21
	0.36

	Eastern
	37.36
	24.12
	2.66
	27.02
	3.76
	1.27

	North-East
	49.57
	31.51
	8.16
	4.44
	4.46
	1.86

	Coast
	67.58
	11.18
	3.64
	14.51
	1.35
	0

	Rift Valley
	65.98
	17.55
	3.05
	5.25
	6.41
	0.72

	Western
	40.12
	2.35
	2.52
	3.02
	47.8
	3.97

	Nyanza
	38.31
	5.98
	41.6
	9.93
	3.27
	0.54


This poll falsely suggested that Moi’s vote was 25% larger than it actually proved to be, and Kibaki’s vote was cut down to 16%. It is likely that this was again ‘bandwaggoning’, an example as in 1992 of KANU’s team advertising their likelihood of victory as a means of demoralising or scaring waverers into voting for the ‘winning team’.

There were at least four other polls which took place during the campaign, though information on them is more sketchy.

· On 28 December, the Kenya Times reported more another opinion polls predicted “landslide victory” for KANU. This was reported without any information about its origin, authors or methodology, even the name of the pollsters. It could well have been an internal KANU poll. This gave Moi 42.1%, Kibaki 20.1%, Ngilu 19.1, Odinga 10%, Wamalwa 6.2%, 2.5% for others. It also predicted 119 seats for KANU, the DP 36,  NDP 19, Ford-Kenya 13, Safina 9, the SDP 8. Ford-People 5, Ford-Asili and KSC 1 each.
 It was reasonably accurate, though it again over-estimated the SDP and under-estimated Kibaki. In parliamentary terms it overstated KANU’s chances, but was pretty close for the DP and NDP, and under-estimated the impact of the SDP in Ukambani and Central.

· The Kenya Times claimed in passing that in December Safina had conducted a poll predicting a Kibaki win with 1,871,030 (30%); Ngilu 944,659 (15.1%) and Wamalwa 897,248 (14.4%) and Moi and Odinga unspecified, but presumably sharing the remaining 40.5%. Though too incomplete to use, this was the only ‘poll’ of the whole campaign which correctly estimated Kibaki’s true performance (30%).

· There were two polls commissioned by the Nation Group during 1997 on likely election outcomes. These were a pre-election survey on constitutional reform in September and a pre-election opinion poll conducted in December 1997, both conducted by the newly-founded Strategic PR and Research Ltd. The pre-election opinion poll was not published, for reasons which are unknown. 

· There was mention of a Gallup poll conducted at the end of the 1997 campaign that suggested that Moi would have lost to either Kibaki or Charity Ngilu in a run-off, but this could not be traced at this time.

· Finally, there are suggestions that the Special Branch (now the National Intelligence Service) have carried out private polls on behalf of the existing leadership, and that sometimes these polls have been for political reasons given to the media to publish

The ‘Poll of Polls’, 1997




The lesson from 1997 was that polls were reasonably accurate predictors, but were still politically sensitive, subject to misuse and abuse. Overall, the correctly predicted Moi’s victory, but the actual margin was narrower than expected, mainly because of a shift from Ngilu to Kibaki in the last 2 weeks of the campaign.

OPINION POLLS SINCE 1998

Despite their second electoral victory in 1997, the KANU government was never as securely in place as it had been before. Internal schisms and in-fighting drought and flood, economic decline, the rapid development in news gathering and communications technologies  and a gradually growing civic awareness have all served to weaken the govnerment’s control over the media and over the population. At the same time, opinion polls have flourished, though they are still struggling with the methodological and social issues they encountered during election times.

A positive development, however, has been the emergence of a new form of poll first presaged by CLARION - an opinion poll on an issue of national importance, rather than on who should lead the country over the next few years. Since 1997, a polling and consumer survey organisation named Strategic PR has conducted several ‘issues-based’ polls commissioned by the press and non-governmental organisations. These have also blurred the previously sharp boundary between commercial advertising research  on consumer attitudes and ‘opinion polls’ on political issues.

· An opinion poll was conducted by Strategic as part of the campaign by the ‘Basic Needs as Basic Rights’ group, funded by Action-Aid and published in the Nation of 2 November 1998.
 This surveyed peoples’ views on what constituted basic needs and rights, how well they were addressed by the constitution, and who was responsible for providing them. It specifically targeted the poor, and the survey was conducted using a sample size of 5000 throughout the 8 provinces. The distribution was based on the 1989 adult population census. The questionnaire was given in face to face interviews. 

The conclusion was that the vast majority of those surveyed felt they were without basic needs such as sufficient food, housing or water. Little political capital was made as a consequence of this.

· Other Non-governmental polls carried out Strategic including the Kondrad Adenaur Foundation (on the East Africa Community in February 2001), and for the Finnish Embassy (on civil education in 1998 and 1999).

These polls by NGOs and foreign embassies did however provide a new propaganda opportunity for pro-KANU hard-liners who seek for evidence of foreign destabilisation. In the words of the Kenya Times:

“…a new wave of anti Moi, KANU campaign is currently being bankrolled by a number of foreign countries through the civil society programme…The campaign is to focus on a public discontent [sic], popularise a public uprising and force the President out of office through street violence and alleged public opinion polls campaigns to depopularise the presidency and the Government.” 

As usual, these allegations were ignored by all concerned, but they reaffirm a fundamental problem within the Kenyan political system today - that KANU hard-liners have consistently attempt to discredit all polls which give any credence to opposition support or which criticise the government’s record. As a weak government, supported electorally by only circa 40% of the population and without a stable parliamentary majority, and with a lame duck president, they have done their best to conceal the fragility of their position and their mandate.

In the primarily political sphere, the Nation Group is the main sponsor. They commissioned opinion polls on the succession (September 1999 and December 1999), on the constitutional review stalemate (May/June 1999) on the performance of the government (March 1999), and on the teacher’s strike in August 1998. 

· The first poll on the government’s performance was reported in the Daily Nation of 23 and 24 March 1999.  Conducted by Strategic, this questioned people on the government’ performance on 12 election issues which it pledged action on in the run-up to the election, in order to determine what Kenyans thought of the government’s performance after a year in office. It used a sample size of 5000, covering all eight provinces and controlling for age, gender, and location, using face-to face interviews. It reported that the government scored less than 50% on achievement of 12 election pledges.  The highest score was on the development of sports and culture (49%) and empowerment of women  (47%) the lowest on growth, security, and protection of the environment (40% each), Regionally, the poll showed the Rift Valley most satisfied (49%) and North-Eastern least (37%). Security was reported as the key issue. 82% of those interviewed wanted a Vice-President to be named immediately, though there was a regional variation in this. The poll also suggested that 72% of those interviewed wanted the government to revote the allocation of plots within Karura forest. When questioned on the government’s actual performance, irrespective of promises, they scored best on tax collection (61%) and worst on the maintenance of infrastructure. Again, little political capital was made directly from this, but within 10 days, Moi had casually (by the roadside) reappointed Saitoti Vice-President.

· The second Nation Group poll, also commissioned from Strategic and reported on 14 and 15 June 1999, was on the stalled constitutional review process, carried out over 4 days by structured interview. It used  a sample size of 2500, distributed throughout all 8 provinces using the voter registration figures for 1997, and asking five questions on this specific national issue.
 This reported that the Parliament came third to the Constitutional Review Commission (30.1%) and the public themselves (23.4%) as the preferred choice when asked who should take a lead in the reform process. It showed wide public awareness of the reform stalemate, lowest in North-Eastern but high everywhere. The survey also (rather confrontationally) according to the Nation revealed that ”KANU ‘worst in reforms stand’,
 in that 39.5% of interviewees who showed concern about this blamed KANU, 26.9% the ‘political class’ in general, 10.8% the president, 9% civil and religious groups, and only 4.9% blamed the opposition.
 

The poll was criticised by KANU leaders in a public meeting at KICC as statistically biased and unrepresentative, or with a hidden agenda. The Kenya Times reported that Professor Saitoti, VP and maths professor, alleged the poll was “fabricated statistical data”.
 It also alleged that in the build up to the 1997 elections, the Nation 

“…ran similar opinion polls with an aim to discredit and underplay the popularity of the ruling party KANU…The paper even went ahead to give the Democratic party of Kenya (DP) a headstart with a landslide victory in its skewed polls campaign, …It was not until the Kenya Times came out with the true facts relating to the election outcome that the Nation abandoned its disinformation...”
 

The government stressed that it was responsible for government, and that the public must respect the sovereignty of Parliament on lawmaking and constitutional reform (i.e. that the result of a poll was interesting but should not be considered binding). More seriously, the Kenya Times alleged from discussions with at least one statistician that the 93.7% literacy level reported in the sample was radically skewed from the 56% national figure, at least partially invalidating the results.
 In fact, the poll as submitted to the Nation contained no demographic information on the sample at all apart from this education figure, an unfortunate oversight, as it makes it impossible to determine whether it was truly representative or not.  It was also alleged by the Times that the interviewers “sat down and either filled in the answers they thought were appropriate or answers sought for in an inter-alia brief.” and questioned whether Strategic had actually conducted any research at all, or just invented or doctored the answers, since there was no way the poll could have been conducted nation-wide in four days.
 These were serious allegations, which were never directly countered in a lawsuit or other means of defence. The Nation MD defended the poll, though admitted some flaws.

· The third poll was equally controversial. In September 1999, the Nation commissioned a poll on Kenyans political, views carried out by Strategic, and published on 13 and 14 September. This first question asked peoples’ views on whether Moi should quit at end of this term, revealing that 87% of those polled believed he should step down. The belief was strongest in North-Eastern, Coast and Central, and was held by the vast majority everywhere except Eastern (70%) and Rift Valley (78%).
 The split was clearly by education as well as location. 51% of those with no education believed Moi should go, 77.8% with Primary education, 92.7% with Secondary education and 97.4% with university education. Their preferred successors were Kibaki, Odinga, Saitoti, Nyachae and Charity Ngilu (but they did not print the figures).

The poll also controversially asked a rather prescriptive question - which Ministers should be sacked.
 Nicholas Biwott unsurprisingly topped the list (52% of those expressing a view), followed by Joseph Lotodo (45%), Sharrif Nassir, Joseph Kamotho, and William Ntimama, all hard-liners. The reshuffle which had taken place was widely derided and several ministries identified for abolition. The polls was conducted based on 3000 Kenyans aged 16 and over, with the sample sizes calculated by province, based on the 1997 voter registration figures. Within these numbers, the pollsters then mainly sampled urban centres, sampling random units and random points in the units (to avoid locational bias). Closed and open questions were used, with face-to-face interviews. Data collection took 3 days. 

Again, the KANU reaction was rage and incomprehension. Eastern province KANU MPs dismissed the poll as “a product of sheer imagination” and North-Eastern MPs claimed it was “cooked up”.
 There were some methodological issues again - particularly the focus on urban centres, if the urban/rural divide is a political issue which earlier research suggests it is, and on Province as the primary segmenter, rather than district or ethnic group, which is clearly more significant electorally.
 In addition,  “The responses were skewed in favour of males, because of women’s reluctance to answer questions on political issues.” 
 In the light of this, the result should probably have been rebased.

· In December 1999 poll on the presidential succession commissioned by the Nation revealed than most Kenyans (57%) believed President Moi should name a successor from within KANU, and that George Saitoti should be that man. 47.5% of those sampled said Saitoti should be named as Moi’s successor, 13% Musalia Mudavadi, whilst lower down were Biwott (8%), Nyachae (5.6%), Musyoka (4%), Okemo (3.5%), Sunkuli (2.7%), Leakey (2.1%), and Uhuru Kenyatta (1.9%). Regional statistics were also provided, showing that Saitoti was broadly popular everywhere, Mudavadi only in Western and North-Eastern, Biwott only in the Rift Valley and (surprisingly) the Coast, and Nyachae in Nyanza and Nairobi. It also revealed that 60% Kenyans believed that the Recovery Team headed by Leakey had done a good job, and was cracking down effectively on corruption (57.2%).
 

This poll was conducted by a new PR firm headed by the ex-Strategic partner Dickson Ogolla, and took place on December 23-24. The poll was based on a sample of 3000 aged 15 and over, 1296 women and 1704 men, who were sampled at home, at work and at social gatherings. The statistical base was again voter registration by province. They also asked a question on what where the nation’s biggest challenges, past and present The biggest challenges for the future were seen as AIDS (20.7%) and corruption (17.3%), the economy (13.8%), unemployment (13.4%) and poverty (12.7%). Finally, 41% believed that the religious leaders parallel committee should lead the collection process, 36% the select committee, and 3% independent professionals.

Again, it was dismissed by Govenrment Ministers and KANU supporters as “fake and unfounded propaganda”. KANU Secretary-General Joseph Kamotho called it “bogus” and a “boardroom concoction from the Nation Centre” 
 and wondered why anyone’s opinion was being sought when there was no election, an interesting concept. Opposition ex-MP Henry Ruhiu accused it of being “…doctored to favour KANU”
 Some anti-Saitoti Ministers inside the government also claimed there was a deliberate attempt to politically build Saitoti by the Nation, by implication because of his Kikuyu heritage. 

· In November 2000, the IRI commissioned a poll conducted by Strategic and an American pollster, looking at voter opinions on the direction Kenya was heading, and the issues it was facing. 3000 voters were sampled between 30 November and 3 December, using province as the primary sampling frame, then representative districts, with randomly constituencies, random points, households and individuals.
 Respondents were  interviewed at home in their preferred language. This revealed voters were very dissatisfied with the direction the country was heading, with poor economic conditions a primary driver of this dissatisfaction (74% of the survey said the economy was ‘poor’ or ‘very poor’). Unemployment, poverty and food security were named as the issues most concerning to them. There was a lot of dissatisfaction with the party system as is, with political parties blamed for increasing tribalism (60% agreed with this statement), and nearly one third of voters wished to return to a single party system. The majority believe however that multi-partyism was necessary to provide diversity of viewpoints and a choice of leadership.  Awareness of and support for constitutional reform was very strong. The results indicated that no group actively involved in the reform process could claim an unqualified mandate. As in the earlier survey, corruption was considered a very large problem. Almost everyone felt that corruption in the police, national government leaders, the provincial administration, the judiciary and the civil service was common. 66% thought corruption in the electoral commission was common.

This survey also investigated some of the issues influencing voter behaviour. Two-thirds said they the most important factor in deciding for whom they will vote is the candidates’ personality, political party only 23% and ethnicity 8%. This result is quite surprising, and requires further investigation, as 67% of voters also say they have no party affiliation, which doesn’t well fit with the stable voting patterns found in the last two elections. This was one of the few surveys published which gave full demographic information on its survey sample, including age, education (92% with some), gender (56% male) but also religion (11% Moslem) and ethnic group. Their selection was clearly designed to create a representative view of ethnicity, at least at the national level, as their percentages were not far from those of the nation as a whole. 

· This IRI-funded and organised poll was updated with a second survey, conducted on a similar basis, in May  2001, following their ground-breaking opinion-polling workshop in Nairobi.
 Strategic PR &R again conducted the poll, using 2968 voters, and asking many key questions about people’s attitude to key political issues of the period.. It revealed widespread pessimism about the state of the country, the economy and prospects for growth and change, with 61% of voters believing the country was heading in the wrong direction (a slight improvement from 75% in December 2000), especially in Central and Coast provinces, and 68% of voters dissatisfied with the way the country is being governed. Governing institutions were widely criticised, with only Parliament (the populist arm) being ranked as having performed “well” by a majority of voters (54%) and the majority of voters rating the presidency and the judiciary as having performed poorly. Moslems were far more positively incline to the Presidency than Christians. 

The majority of voters in every province and 65% of voters overall rated KANU has having “done poorly”, with Western province being the most positively inclined, a surprising result. Men were more critical of KANU than women and the young were more critical of the ruling party than the old.
 The majority (53%) of those surveyed said that the opposition parties had done poorly as well, with the most negative views from the KANU-dominated Coast, Rift Valley and North-East 

The poor state of the economy seemed to be the major factor affecting voter attitudes. The poll did segment and report demographic data and variances, with for example young voters more dissatisfied with the state of the economy than the older people, Christians more dissatisfied than Moslems, those in formal employment more dissatisfied than those not, and men more dissatisfied that women.

Additional questions on a possible ‘Truth and Reconciliation’ Commission revealed that 75 % of Kenyans favoured such a commission, and most did not believe a blanket amnesty for economic crimes as planned by the government was appropriate. 

Questions on national elections revealed that election fraud and violence and intimidation were seen as a major issue by voters. The most frequently cited issue in deciding how to vote was “corruption”, followed by “unemployment” and “Poverty and food security” all likely to be anti-KANU votes.  However, corruption w only seen as a major  problem at the national level, not at all locally, reflecting an ambivalence voters feel towards what is classed as “corruption” at one level but as ”reaping the fruits of Uhuru” or “looking after those who supported you” at the local level.

Finally, there was strong support for decentralisation and devolution but less support for a full federal (majimbo) system of government, with only Coast and Rift Valley (the original KADU home areas) having a narrow majority favouring majimbo. 

In addition to these questions, there was an unpublished poll on voting intentions “if a general election were to be held tomorrow” which gave KANU a 34% showing, down from its actual poll of 40% in 1997.

· One final recent poll conducted during  February 2001 was the “Kenya:” State of the Nation” poll, a Report on the baseline survey for civil awareness. This was carried out in an alliance between a South African polling firm, Strategy and Tactics, and Research International in Kenya, a firm more known for its commercial consumer surveys. This surveyed more than 8000 voters, at least 500 per province, a very large number. The results of the survey are not yet available.

Since 2000, financial support for opinion polling by the Nation Group has tapered off. The other main newspaper, the East African Standard, is owned by figures closely allied to the ruling party, and partly as a consequence it has consistently declined to participate in any opinion polling, since polls favouring the opposition would be unacceptable to its owners, and polls favourable to the government unacceptable to its readers. The electronic and broadcast media have shown no interesting in commissioning polls.

THE IMPACT OF OPINION POLLING IN KENYA SINCE 1992

So far, the impact of opinion polling appears to have been generally positive. It has clearly opened up political space and presented information and therefore choices to the electorate they may not have been aware of, particularly in 1992. It has influenced policy makers on occasion, though the links are sometimes indirect. The reappointment of Professor Saitoti as Vice-President so soon after the poll showed the vast majority of Kenyans wanted a vice president is universally ascribed to this poll. It has provided politicians with ammunition with which to debate and has opened up and generated debate  on such issues as constitutional reform. It has not yet become fully embedded in the nation’s political culture - and the suspicion greeting each unfavourable result demonstrates this, but the degree of political acceptance of the validity and use of polling techniques has dramatically grown since 1997. Whether it has encouraged people to be more honest in answering questions on polling is less certain.

Opinion polling is still in its infancy in Kenya. For example, there is a world-wide professional association of public opinion researchers - WAPOR  - the World Association for Public Opinion research. This was founded in 1947, and has over 500 members in more than 50 countries. There are no Kenyan registered members. In sub-Saharan Africa, only three countries have members: South Africa, Nigeria and the DRC. Outside Kenya, there is a wide variation in the use of opinion polling in Africa. In the vast majority of countries, it has been used seldom, if ever. The only places where it is being used regularly today are Zimbabwe and South Africa. Indeed, in South Africa, they are doing ‘horse race’ polling between elections, giving a picture of the government and parties’ popularity over time. Uganda also conducted private and public opinion polls during the recently Presidential election. The Nation group conducted one, and there are reports that the Ugandan government also commissioned their own private polls. 

The desire for and professionalism of opinion polling in Kenya will undoubtedly increase over the next few years, and has certainly flourished since 1997, taking advantage of the political space created by the weakened state of the government and a lame duck president. In the words of ESOMAR, the European opinion polling professional society, 

“The more direct the link established by the institutions of a country between its citizens and the nation’s political direction, the more opinion polls are in demand.”
 

Kenya’s maturing democracy has a crisis to overcome - that of a change of President and possibly a change of governing party and elite. Given that this is safely overcome, the future for polling services looks bright, as Kenyans remain hungry for information, especially on the political system.

Today, however, the position is a little confused and the roles of the respective actors are not entirely clear. There is a tension today between the polling organisations and the press, which pay for and/or present the results. There have been protests from polling bodies for example about the manner in which their data has been presented to the public.
 There are still concerns about the bias of pollsters, and about the uses to which polls can and should be put. Some NGOs and political actors assume that an independent polling body is by definition opposed to the status quo and the government, and then become extremely indignant and allege bribery when statistics show positive responses to the government. Not all the press has accepted that polling is a valid or valuable subject for discussion. There are no exist polls, and polls of specific constituencies or electoral regions almost non-existent. The concept of the independent research body is not fully accepted, and the competitive and personalised nature of factional politics in Kenya personalises and creates conflicts and cleavages on even technical issues. Some of the polls have been confrontational, and would have raised some eyebrows in Europe (for example the question on which Ministers should be sacked). Polls on votes views on political, economic and social issues do not generally tie these back to voting preferences and vice versa. The number of organisations commissioning polls and carrying out polls is still so small that the pollsters do not have a stable and guaranteed source of income. Private polling for political parties is rare, although some are now for the first time seriously considering it. Nonetheless, there is little chance of Kenyan politics yet following countries such as the US, where politicians don’t have opinions, they buy them from pollsters.

SOME IMPLICATIONS FOR THE FUTURE OF OPINION POLLING

With only two elections, rapidly changing parties and leadership, and a culture resistant to open information flow, it is still not yet certain that we can consistently and correctly predict election results in Kenya, but it is improving all the time. Because there is no consistent process of unbiased polling during election campaigns, the effect of the campaign period cannot be determined as it can in older democracies. With very few polls, and methodological questions or allegations of fraud abounding on almost all of them, it is also not possible to properly define the outlier polls or to determine what methodological factors may have led to their variances, nor to determine after the event what ‘correction factors’ need to be applied to survey data in order to better predict voting preferences. 

Even the statistical control variables factors - the sample frame - are not unambiguously agreed - should you sample to get a representative group of the population or the voters based on age, sex, region, religion, tribe, education or occupation ? 
 Can one actually trust the accuracy of the national demographic statistics in any case ? The election opinion polls which have been conducted so far have focused on sampling for rough equality with published statistics on gender, age and education.
 They have also not focused on representative samples based on other critical factors of potential electoral interest - such as religion (in a society where the Moslem vote has significant and driven by a radically different political agenda) and income or occupation, where the society is radically stratified between the rural agriculturists, small time traders and business people, wage-employees and the business and professional elites.  

They have not reweighted or assessed voters on such criteria as ‘likelihood to vote’. They have also not re-weighted their samples based on demographic factors, where there is a significant discrepancy found. Part of the reason for this is that in general they have felt able to achieve an approximately accurate result, at least on these three broad demographic criteria. Nonetheless, there are some cases when rebalancing - particularly for gender and education - would have been advisable from a viewpoint of representativeness. The other reason, equally valid, why this has not yet occurred, however, is that any rebalancing can be interested by non statisticians as “massaging the data” and will, immediately law the pollsters open to accusations of adjusting the figures to fit the data.

Since telephone ownership is so low, only face-to-face polling is possible in Kenya. However, the limitations of face to face polling in Africa - hidden biases amongst interviewers in their random selections; difficulties in supervision of staff at a distance; the huge logistical problem of the semi-arid areas; the problems of language, cultural and gender differences between interviewers and interviewees; fear of retribution if people answer truthfully, and supervision, even harassment from local chiefs and district officials, will always provide a basis for criticisms and questioning of poll results. Worse still, there is a culture of secrecy and concealment in Kenya politics which encourages voters to conceal their true intentions - the case of the elections in Central Province in 1997 is a classic one, where thousands of voters publicly declared and promised to vote for a particular candidates, ‘ate at his hotel’ and then on polling day donned the T-shirts of and voted for his opponent.

Pollsters in Kenya also do not seem to use ‘heuristic’ adjustment factors. They have not yet reached the stage where they have consistent views on issue such as: are some party supporters more likely than others to change their preferences between poll and vote etc.?  How do you best control for non-registered voters ? What is the impact of differential refusals (certain voters are more likely to refuse e.g. the elderly) ? 
 How significant is the impact of differential turnout amongst supporters of different candidates and parties, not just at the national level (e.g. Central Province turnouts versus Coast turnouts) but in marginals, between persons likely to support KANU and those likely to support their opponents ?

We don’t know as yet why the public vote for one party or the other. In fact, the question is likely to be extremely sensitive -  since it will probably reveal bribery, fear, ignorance, state pressure and ethnicity as criteria. Where election opinion polls have been conducted, they have only been conducted during election campaigns, not between them, and have not generally probed into the reasons for that preference. We have no idea what are the main domestic issues which influence electoral choice - because we do not know that issues per se influence electoral choice at all. We have no idea of the impact of leadership on election results - i.e. to what extent party vote is influenced by the party leader, but the impact is believed to be very high (for example FORD-Kenya’s collapse in Nyanza in 1997, compared to its triumph under Jaramogi in 1992) . The high degree of belief in and evidence of electoral malpractice and fraud throughout Kenya’s history  brings into question the whole process of linkage between poll and result, since external factors such as this may in fact influence or even determine the result.

Why are there not more opinion polls in Kenya ? The basic reason is money. Of the mass media, only the Nation Group appears to be committed long term to the principle and culture of opinion polling, not only for strictly commercial reasons but because of the culture of openness and demystification it brings.
 There is a clear need for some form of objective professional standard for polling organisations, in order to control or limit the damage caused by organisations which manipulate or abuse the process. Polling is a sensitive and ‘high risk’ area, and adherence to a code of ethics for pollsters is critical to avid discrediting this key instrument in determining and influencing public opinion.

The history of opinion polling in Kenya shows that Kenyans have always treated personal and locations issues as of greater importance in candidate and party selection than economic of social issues. Who you are, who you support and where you come from is more important that what you think. When translated into party affiliations, and combined with a tendency to collective decision making in rural areas, this creates a situation where popular support for a party is unstable and inconsistent, making the process of determining likely outcomes even more difficult.

There is a fundamental issue plaguing opinion polling within African societies such as Kenya, where ethnic and cultural distinctions between communities remain significant and ethnicity remains the single most effective predictor of political preference. This is that opinion polls must not just control for age, gender, education and occupation and similar ‘standard’ variables, but for ethnicity. So far, most opinion polls have reported and analysed results by education, age and gender, but have not moved into the risky territory of ethnicity, preferring to sample based on the safer but predictively weaker territory of provinces as a proximate indicator. This is a particular problem in the area of political preference, because it is clear to all how effective a predictor it is. Taking the example of the second IED 1997 election poll, it is clear even at the provincial level that there was not one election, but several quite different ones. The illusion of a national campaign belied the reality on the grounds. Most regions of the country had one single dominant party, and few areas were truly margin. Even where it appears provincially that competition was quite open, such as in Eastern, the reality is otherwise - Charity Ngilu’s vote came almost entirely from the Kamba, the DP’s from the Embu and Meru. Similarly, in Nyanza, the apparent three way conflict between the NDP, KANU and the DP presidentially was again illusory. The Luo areas saw an NDP landslide with a small KANU vote, the Kisii areas a genuine split between the DP and Moi. In the words of Odhiambo, “The necessary condition for dividing a sample into homogenous strata is that the criteria for its division must be related to the variables the researcher is studying.’
 It is far from clear that province is indeed a key criteria in political preference.

Worse still, ethnicity is regional, so every opinion poll on political matters, to claim or have any possible basis in fact, must  have a national coverage. Given that so much of Kenya is semi-arid, and much is rural, this remains an extremely difficult task. As a result, what opinion polls which have been conducted on social and political issues inevitably tend to focus on the ‘developed’ areas, the settled agricultural areas and probably tend to less well represent the pastoralist and semi-arid communities widely scattered and limited in their political awareness, but serving as a key bastion of support for the existing government. 

The reluctance to confront ethnicity in polling is both a blessing and a curse: if you control for and publicise it, you risk embedding it further in political attitudes, but to exclude it is to significantly weaken the predictive power of electoral models and the accuracy of any poll as a gauge of the true national mood.

There is some evidence that Kenyan politics from the late 1990s has begun to changing slowly from the district and tribal monolithism of the last 40 years. Growing political awareness in rural areas, broader media access, rolling back state power, a youthful population and external pressure and investment has driven issue such as corruption, land, security, growth and the protection of the environment more to the forefront of political debate than ever before, and opinion polls have played their part in achieving this. However, there is still a tendency for voters and political actors to practice ‘double-think’ - to simultaneously expouse tolerant, reasonable, issues-based political opinions yet vote on an entirely different basis. This divide need to be explored, explained and with the passage of time, eliminated.

� A recent study of the 2000 Uganda referendum noted some constituencies with questionable results on the basis of the average turnout expectations in an opinion poll carried out prior to the elections. Braton M., Lambright G., Uganda’s Referendum 2000: the Silent Boycott” in African Affairs Vol.100 No.44 July 2001.


� Bennett and Rosberg, The Kenyatta Election, OUP, 1961. p.159-163.


� Ibid. p.161


� ibid. p.162


� Bennett & Rosberg, p.178


� Website - statlab.stat.yale.edu/SSDA/rpofor.html


� Makali, ”Conduct of Political Parties and Democratisation: Towards More effective an representative political parties” in Okech-Owiti, ed. The Electoral Environment in Kenya,  IED, 1996 p.110.


� Karuru, N, The Role of the Media in the Electoral process, in The Electoral Environment in Kenya, p.131.


� P. Ochieng, I Accuse the Press, p.168


� Berg Schlosser, Dick, “Modes and Meanings of political participation in Kenya” Comparative Politics July 1982 p.401.


� The Politics of Land, Elections and Democratic performance in Kenya: A case study of Nakuru District” IDS Working Paper No.412 Nairobi 1985 p.46.


� This was part of a larger USAID funded programme.


� Kim, C.L., Barkan, J.D., Turan, I,., Jewell, M.E., The Legislative Connection: The Politics of Representation in Kenya, Korea and Turkey, Duke University Press, 1984 p.19


� ibid. pp.95-96


� ibid. p.101


� ibid.  p.93


� Companies such as Research International have been active commercially for many years in Kenya. 


� Throup and Hornsby, Multi-Party Politics in Kenya, James Currey, 1998, pp.369-371


� Butler, D, Kavanagh, D., The British General Election of 1992, St. Martin’s Press, 1992. Butler and Kavanagh noted that in 1992 in the UK, on one calculation the polls themselves had constituted about 10% of all election coverage.


� Throup D. and Hornsby C.P.W., Multi-Party Politics in Kenya, James Currey, 1998,p.370.


� Daily Nation,  7 December 1992 p.1,3


� Society, 21 December1992 p.1


� The ESOMAR (European Society for Opinion and Marketing Research) rules specify that opinion polling organisations must also ensure that the population profile used is that of electors eligible to vote rather than all adults.


� In the United Statues, the average error predicting the major parties share of the vote at national elections between 1950 and 1988 was only 1.5%.


� Weekly Review, 25 December 1992 


� See Throup and Hornsby, p.371. The results of the second NEMU poll were unavailable.


� Daily Nation, 7 December 1992 pp.


� This was the official reported result, not the actual re-totalling of individual constituency votes, which differed by up to 100,000 votes due to accidental mis-tabulations or deliberate errors, increasing Moi’s apparent vote by 110,000 or so and reducing Matiba’s  by 35,000.


� Kibwana, K., Wanjala, S., Okech-Owiti (eds), The Anatomy of Corruption in Kenya, Claripress, 1996.


� Ibid. p.78 and Chapter 9.


� Ibid., p.83.


� Elections in Kenya 1997 from the viewpoint of Human Rights and Democracy, Report of the Finnish Human Rights Monitoring and Election Observation Team, 23 February 1998.


� Pre-Election Opinion Poll, 9th August-15th August, 1997, Conducted by Strategic Public Relations Limited.


� 23% of Central Province respondents had not decided on whom to vote and 20.1% in Nairobi


� The Kisii vote for Kibaki was also presaged in the poll, which predicted against current wisdom that 37% of the Kisii would vote for Kibaki. He actually received 48%


� Raila Odinga, Quoted in Sunday  Nation, 28 Dec 9997 p.2 


� All from advert IED in the Daily Nation, 25 December 1997.


� The reason for the Odinga difference of 2.6% is less clear


� East African Standard 28 December 1997 pp.1-2.


� The PURT report as quoted in the Standard does not specify whether it is referring to Presidential candidates or parliament.


� Kenya Times 28 December 1997 pp.1-2.


� Daily Nation,  2 November 1998 p.2-3 and Okech, G.O., “Opinion Polls in Policy/Decision Making: The Basic Rights Campaign’s Experience and Perspective”, paper for the ICAD/IRI Seminar, 2001.


� This information is taken from a copy of Strategic Public Relations and Research Ltd’s Corporate Company profile.


� Kenya Times, 15 June 1999, p.1


� East African Standard, 3 April 1999 p.1


� Poll: Constitutional Reform Stalemate, Presented to Nation Media Group, Strategic PR & Research, 1999.


� Daily Nation, 15 June 1999, headline p.1.


� Daily Nation, 14 June 1999 p.1,16-17 and 15 June p.1,22


� Kenya Times, 15 June 1999, p.2


� Kenya Times, 15 June 1999 p.2.


� Strategic accepted that this was a genuine ‘statistical bias’ partly caused by finding more educated people in the streets than in the households. 


� Kenya Times, 15 June 1999 p.2.


� The Esomar rules specify that all published reports of opinion polls in the press should meet basic minimum criteria, including the specification of the researchers, who was interviewed, the sample size and it geographical coverage, the dates of field work, the sampling method used, the method info was collected, the questions asked and the percentage of respondents who ho give ‘don’t know’ answers.


� The Eastern figure was a very odd result


� Daily Nation,  14 Sept 1999 p.3


� Daily Nation,  14, 15 and 16 September 1999.


� For instance, in Nyanza Province, it would be possible to sample the Province legitimately and only pick Luos, and no Kisiis.


� Daily Nation, 13 September 1999 p.2


� Daily Nation,  30 December 1999 p.1 and 16-17


� Kenya Times 31 December 1999 p.1, and 4 January, 2000.


� Daily Nation,  1 January 2000


� Fact Sheet, IRI Kenya Political Survey Results 14 December 2000


� Confidential Memorandum from B. Cullo to IRI, 13 June 2001.


� Exactly the same relationship was found for example in the2000 Senegal election opinion polls. See “Democratic reform, transition and consolidation: evidence from Senegal’s 2000 presidential election” Vengroff R., Magala M., in JMAS 39, 1 (2001) pp 145-146.


� www.esomar.nl/guidlines/opolls.html


� The Esomar code specifies that if a research organisation know that a particular client will not fairly present opinion poll results in his published version of the finding, they have a responsibility to stop carrying out polls for that client.


� It is normal to weight sampled results in order to correct over-sampled segments, but this is only possible if you know the most significant factors which are likely to segment the voting population.


� Strategic Private Communication.


� In the UK, in 1992, when the polls predicted the wrong result, post election recall polls found that non-respondents in the end voted heavily Conservative.


� Throup D. and Hornsby, C.P.W. Multi-Party Politics in Kenya, Chapters 9-11;  Hornsby “Election Day and the Results” in Grignon, F., Mazrui, A, Rutten M. eds., Out for the Count: The 1997 Elections and the Prospects for Democracy in Kenya Fountain, Kampala 2001 (forthcoming).


� Some research suggests that the main reason world-wide why opinion polls are not published regularly (52% of those sampled) is that the media is reluctant to sponsor them. Political pressure against polls comes second with 13%.  Internet report www.unc.edu/depts/wapor/freedom by Nils Rohme, “The Freedom to Publish Opinion Polls”


� Odhiambo, L., Understanding Opinion Polls: Theory and Practice, Paper for the IRI/ICAD workshop on Opinion polling, 2001





22
5
26/09/2005

_1056628646.doc
������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������



Undecided







Others







Wamalwa







Ngilu







Odinga







Kibaki







Moi







IED Nov 1997







IED Dec 1997







PURT Dec 1997







Kenya Times Dec







1997







Final Presidential







results







0







5







10







15







20







25







30







35







40







45







50
















